Caracal (EC725) fot. Flickr/Airwolfhound
Caracal (EC725) fot. Flickr/Airwolfhound

Przetarg na Caracale - trudne negocjacje offsetowe. Polski rząd zerwie kontrakt?

Redakcja Redakcja Gospodarka Obserwuj notkę 82

Impas w negocjacjach offsetowych z Airbus Helicopters dotyczących zakupu francuskich śmigłowców wielozadaniowych Caracal. "Rząd wycofuje się z kontraktu" - napisał dzisiejszy "Nasz Dziennik". Na razie ani strona polska, ani francuska tego nie potwierdzają. Gdyby doszło do zerwania kontraktu, Polska musiałaby wypłacić Francuzom wysokie odszkodowanie.

50 śmigłowców za ok. 13,5 miliarda

Poprzedni rząd zdecydował, że kupimy od Airbus Helicopters 50 śmigłowców H225M, wcześniej znanych jako Eurocopter EC725 Caracal, za prawie 13,5 mld zł. Tyle samo powinna wynieść wartość offsetuczyli zobowiązań do inwestycji, które zasiliłyby polską gospodarkę.

Kłopoty z offsetem

Rozmowy w sprawie warunków offsetu prowadziło ostatnio Ministerstwo Rozwoju. Jak pisze "Nasz Dziennik", jeszcze niedawno przebiegały w dobrej atmosferze. ale kilka tygodni temu Francuzi złożyli nowe propozycje, które miały być odrzucone przez polskich negocjatorów. 

- Te negocjacje są bardzo trudne, ale negocjacje lubią ciszę, więc szczegółów negocjacji z Airbus Helicopters nie mogę ujawniać. One są prowadzone w sposób bardzo rzetelny po naszej stronie - zapewnił minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Twarde negocjacje z Francuzami

- Chcemy rzeczywiście, żeby ta transakcja się domknęła, ale chcemy, żeby ona domknęła się na warunkach jak najlepszych dla nas, czyli negocjujemy umowę offsetową w takim rozmiarze, aby była korzystna. W ostatnim czasie, jeżeli nastąpiło jakieś usztywnienie stanowiska ze strony francuskiej, to my oczywiście twardo negocjujemy, ale szczegółów nie będę podawał - zastrzegł.

Z pisma, jakie do resortu wysłały pod koniec stycznia Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi, które miały być partnerem Airbusa, wynika, że producent śmigłowców chce się wycofać z jednego z kluczowych zobowiązań offsetowych - montażu i integracji systemów pilotażowo-nawigacyjnych. Według WZL-1 spowodowałoby to, że Airbus Helicopters nie spełni wymagań, które przewidziano w zaproszeniu do składania ofert. Być może to jest powodem impasu w negocjacjach z rządem. 

Morawiecki podkreślił, że Ministerstwo Rozwoju negocjuje umowę offsetową z intencją „pozytywnego zakończenia tego kontraktu, tej inwestycji”. - Nie wycofujemy się, nie zrywamy, nie zawieszamy tych negocjacji; toczymy je tak, jak do tej pory - zadeklarował.

Najlepsza oferta współpracy

Przedstawiciele Airbus Helicopters zapewniają, że negocjacje są w toku. "Naszym celem jest zapewnienie Polsce najlepszej oferty współpracy przemysłowej, zgodnie z naszym zobowiązaniem «Make in Poland« (produkcja w Polsce)"  - podkreślają w komunikacie.

W podobnym tonie wypowiada się Ministerstwo Rozwoju. „Negocjacje wciąż trwają. Zapisy umowy offsetowej będą przedmiotem rozmów do czasu aż zawarte w niej postanowienia będą w pełni zabezpieczały interesy Skarbu Państwa oraz podmiotów będących jej beneficjentami. Naszym celem jest wynegocjowanie jak najlepszych warunków offsetu, czyli takich, które będą odpowiadały interesom polskiej gospodarki i obronności” - odpowiedziało ministerstwo na pytania money.pl.

Radosław Domagalski, wiceminister rozwoju,  który jest też przewodniczącym komitetu negocjacyjnego uspokaja:  - Dopóki nie będzie finalnego rozstrzygnięcia, nie komentujemy przebiegu negocjacji, ani niczego co jest związane z procesem negocjacji. Rozumiem, że to wzbudza duże emocje, natomiast dla dobra negocjacji komentowanie czegokolwiek nie byłoby właściwe - podkreślił.

Macierewicz, PZL-Świdnik i PZL Mielec są przeciw

Minister obrony narodowej Antoni Macierewicz wielokrotnie podkreślał, że nie jest zadowolony z decyzji poprzedniego rządu. Jego zdaniem śmigłowce powinny być produkowane w polskich fabrykach, a nie za granicą. Przeciwni decyzji MON sprzed ponad roku są też szefowie i związkowcy z PZL Świdnik i PZL Mielec, których oferty w przetargu odrzucono, a których zakładom grozi teraz duża redukcja zatrudnienia.

Miliard złotych odszkodowania

Jeśli Polska zerwie kontrakt z Airbusem na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiego wojska, to będzie musiała zapłacić odszkodowanie, wynoszące co najmniej miliard złotych. 

źródło money.pl, PAP, IAR

ja

Zobacz 

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

 

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka