Firma Gulfstream wygrała przetarg na dwa małe samoloty dla najważniejszych osób w państwie. MON zapłaci Amerykanom ok. 440.5 mln złotych netto, a maszyny będą dostarczone do Polski do sierpnia 2017 roku.
Nowe samoloty dla rządu
Do przetargu resortu obrony narodowej stanęła również francuska firma Dassault Aviation, produkująca samoloty Falcon 7X. Francuzi nie spełnili jednak, według MON, wymogów formalnych i dlatego prezydent, premier i ministrowie będą latać modelem Gulfstream G550. Cena za dwa samoloty wraz z podatkiem wynosi ponad 538 mln złotych. W cenie uwzględniono m.in. dokumentację techniczną, szkolenie pilotów i personelu, a także dostarczenie maszyn do Polski.
- To jest naprawdę ekspresowe tempo, jeżeli porównamy z tym, co działo się w Polsce przez ostatnich ponad 20 lat w tej sprawie. Ponad 20 lat czekaliśmy na to, żeby samoloty dla najważniejszych osób w państwie były zakontraktowane - tłumaczył Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej, odpowiedzialny za negocjacje ws. zakupu samolotów.
Przegrana Francuzów z Gulfstream
Francuzi złożyli droższą od Amerykanów ofertę, ale nie to było ostatecznym powodem odrzucenia ich propozycji. - Drugi z oferentów złożył dokumenty w sposób niezgodny z tym, co wymagał Inspektorat Uzbrojenia, m.in. - o ile pamiętam - kwoty były podane w euro zamiast w złotówkach. To są takie oczywiste błędy formalne, które wykluczają drugiego oferenta - poinformował Kownacki.
Kontrakt w Warszawie podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia MON, gen. bryg. Adam Duda i Jeffrey Crosby - przedstawiciel amerykańskiej firmy Gulfstream Aerospace Corporation. Samoloty będą dostępne dla polskich oficjeli od 15 sierpnia 2017 r. Zostaną pomalowane w kolorach biało-czerwonych i podobnie jak Tupolewy, na Gulfstreamach zobaczymy "szachownicę". Jedna zakupiona maszyna przewiezie 14 pasażerów, jej masa startowa to 41 ton, a zasięg maksymalny wynosi ok. 12 tys. kilometrów.
MON zakupi kolejne samoloty
To nie jedyne samoloty, które w najbliższym czasie zakupi MON. Rząd prowadzi rozmowy ws. dwóch nowych i jednego używanego średniej wielkości. Wnioski przetargowe złożyły już firmy: czeski Glomex MS s.r.o. i niemiecka Lufthansa Technik AG., amerykański Boeing, polski Megmar Logistics & Consulting oraz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.
Samolotami dla VIP zarządza 1. Baza Lotnictwa Transportowego, utworzona w miejsce zlikwidowanego po katastrofie smoleńskiej 36. specpułku lotnictwa transportowego.
Źródło: PAP
GW
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.