Logo "Gazety Wyborczej".
Logo "Gazety Wyborczej".

AEJ w obronie "Gazety Wyborczej". Powód: spadek przychodów

Redakcja Redakcja Polityka Obserwuj notkę 108

Stowarzyszenie Dziennikarzy Europejskich (AEJ) wydało rezolucję, potępiającą rządy Turcji, Węgier i Polski za naciski wywierane na prywatne media. W obronę wzięło węgierskie "Nepszabadsag", "Gazetę Wyborczą" i turecki dziennik "Cumhuriyet".

Według przedstawicieli AEJ w Polsce, na Węgrzech i w Turcji dochodzi do nacisków politycznych, ekonomicznych i policyjnych na wymienione tytuły prasowe. Stworzyszenie Dziennikarzy Europejskich powstało w latach 60. XX wieku w Belgii, współpracuje z UNESCO i Radą Europy.

AEJ broni "Gazety Wyborczej"

"W ostatnim czasie do takich ewidentnych nacisków dochodzi na Węgrzech, w Polsce i w Turcji. Dotknęły one gazety codzienne w tych krajach: "Nepszabadsag", "Gazetę Wyborczą" i "Cumhuriyet" - ogłosiło AEJ. W przypadku węgierskiego "Nepszabadsag" stowarzyszenie wytyka Viktorowi Orbanowi, że pozwolił na sprzedaż gazety właścicielowi spółki, który z nim sympatyzuje.

Konfiskata majątków, areszty i wysyłanie politycznych komisarzy do opozycyjnej prasy - takie zarzuty stawia Stowarzyszenie Dziennikarzy Europejskich pod adresem Turcji. Z kolei w Polsce największym problemem jest spadek sprzedaży "Gazety Wyborczej", spowodowany - według AEJ - politycznymi decyzjami.

Spadek reklam w "Gazecie Wyborczej"

"W Polsce kontrolowane przez państwo firmy wycofały reklamy i ogłoszenia z "Gazety Wyborczej", co przyczyniło się do ogólnego spadku jej przychodów w 2016 r. o 20 procent. Równocześnie zaś przychody niektórych mediów wspierających rząd wzrosły trzykrotnie. Oznacza to, że państwo czynnie zmienia krajobraz medialny na swoją korzyść" - podkreślono w rezolucji. Stowarzyszenie Dziennikarzy Europejskich ostrzega, że w Polsce, na Węgrzech i w Turcji musi nastąpić zmiana: neutralność w stosunku do mediów prywatnych.

Przychody reklamowe "Gazety Wyborczej" zmalały w 2016 roku w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku o ponad 21 proc. To efekt spadku sprzedaży dziennika, ale również decyzji wielu ministerstw i spółek o zaprzestaniu prenumeraty. Agora ma ogromne problemy i masowo zwalnia dziennikarzy. W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku sprzedaż "Wyborczej" wyniosła 143 tys. egzemplarzy. Wyprzedził ją tabloid "Fakt" - ponad 285 tys. sprzedanych numerów. Po piętach dziennikowi z ul. Czerskiej depcze "Super Express" - na poziomie 139 tys.

Źródło: wirtualnemedia.pl

GW

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka