Roth: Niemcy nie wiedzą, co się stało w Smoleńsku. Znają tylko raport MAK

Redakcja Redakcja Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 64

- To jest książka dla Niemców. Niemcy nie wiedzą, co stało się w Smoleńsku. Jedyne, co mogli usłyszeć w mediach to raport końcowy rosyjskiego MAK mówiący, że to był tragiczny wypadek. A jeśli się przyjrzeć informacjom, które są w dyspozycji różnych osób, szczególnie w Polsce, nie wygląda to tak jasno. Jest dużo sprzeczności i dużo pytań, na które nie ma odpowiedzi. To wszystko musiało zostać zebrane, żeby można było sobie wyrobić pełny obraz okoliczności tej katastrofy -  mówi Jürgen Roth, autor książki o katastrofie w Smoleńsku, która dziś ukazała się w Niemczech, w rozmowie z dziennikarzem radia RMF Adamem Górczewskim. Poniżej cytujemy wybrane fragmenty wypowiedzi Rotha.

- Ta książka nie jest tylko o Smoleńsku. Podtytuł brzmi "Smoleńsk, MH17 i wojna Putina na Ukrainie". To, co się stało w Smoleńsku, jest elementem polityki kłamstwa Władimira Putina, którą ten uprawia od początku swojego urzędowania. To właśnie w książce wykazuję. To zaczęło się już w 1999 roku. Najpierw wojna w Gruzji, potem Smoleńsk, następnie przejęcie Krymu, wojna na Ukrainie i propaganda, którą za Zachodzie uprawiają przyjaciele Putina. To jest taki szeroki łuk, który spina FSB, Rosyjska Służba Bezpieczeństwa. To ona odgrywa decydującą rolę. To tam są ludzie odpowiedzialni za systematyczną politykę kłamstwa, którą można teraz bez problemów udowodnić Putinowi.

- To są takie małe, ale bardzo istotne sprzeczności. Są też badania naukowców o błędach popełnionych w czasie całego śledztwa i one też mogą i powinny być wyjaśnione, ale nie sądzę by stało się to pod egidą polskiego rządu, który nie ma interesu, by to wszystko wyjaśnić i woli deprecjonować pracę i autorytet naukowców. To mnie uderzyło - rozmawiałem z wieloma profesorami, którzy naprawdę nie są zwolennikami partii Kaczyńskiego, ale chcą wyjaśnienia sprawy. Oni wszyscy mówią o ogromnej presji, także amerykańscy i australijscy eksperci, którzy się zaangażowali. U nas w Niemczech takie zmasowane naciski na naukowców, by dążyli do konkretnych wyników byłoby niedopuszczalne. Eksperci nie mogą być traktowani jak pariasi, którzy tkają pajęczynę teorii spiskowych. Mamy przecież autorytety w odpowiednich dziedzinach. Jasne jest dla mnie, ze naukowcy też się mylą i nie wszystkim trzeba wierzyć, ale w tym przypadku zastanawia mnie nagromadzenie podważanych opinii.

- Miałem trudności przy pisaniu książki, bo wiedziałem, że może zostać politycznie zinstrumentalizowana. Nie jest mi po drodze z partią Jarosława Kaczyńskiego. Ale przemyślałem, że jestem dziennikarzem i jest mi to obojętne. Nie mogę kierować się politycznymi względami przy pokazywaniu faktów. Zdecydowałem, że najważniejszy jest etos dziennikarza i będę pisał o tym, co ustalę. Choć oczywiście rozmawiam z np. Antonim Macierewiczem, tak samo jak dopytuję prokuraturę. Rozmawiałem też z bliskimi ofiar o ich traumie. Rozmawiam ze wszystkimi, którzy chcą ze mną rozmawiać. Muszę tylko oddzielać co jest ważne, a co nie.

- Nie ma jasnej odpowiedzi, co stało się w Smoleńsku bo nie ma politycznej woli, by to wyjaśnić. Opisuję jednak to, co tam prawdopodobnie się stało i ku temu się skłaniam, na podstawie badań i informacji, że to nie było zwykły wypadek. Bo rosyjskie władze kłamały, polskie tez ukrywały przed społeczeństwem część prawdy. To właśnie w książce wykazuję. Chciałbym jednoznacznie wskazać: stało się to i to. Jako dziennikarz nie mogę sobie jednak na to pozwolić. Zebrałem różne dowody, także te dotąd nieznane, lub niezestawiane ze sobą, i jako niezależny dziennikarz zestawiłem to wszystko. Nie przekazuję prawdy objawionej. Pokazuję zbieżność z zestrzeleniem malezyjskiego Boeinga. Wszystko wskazuje na to, że to zestrzelenie przez Buka separatystów. A Rosja, Putin, są przynajmniej za to współodpowiedzialni. I podobnie było w Smoleńsku.


Cały wywiad można przeczytać tu: http://www.rmf24.pl/raport-lech-kaczynski-nie-zyje-2/fakty/news-jurgen-roth-nowe-stenogramy-z-tupolewa-jestem-bardzo-zaskocz,nId,1713061#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

 

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka